Wij maken gebruik van cookiesHiermee wordt onze website persoonlijker en gebruiksvriendelijker voor u. Als u onze website wilt gebruiken, is het nodig dat u onze cookies accepteert. Indien u zelf uw voorkeuren wilt bepalen kunt u klikken op 'zelf instellen'.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn nodig om de functionaliteit van de website mogelijk te maken en worden automatisch ingeschakeld wanneer u de website bezoekt. Het gaat hier om cookies die helpen bij het uitzoeken van een woning, en die helpen bij beveiligingsproblemen en het voldoen aan de regelgeving.
Prestatiecookies
Deze cookies verzamelen informatie over hoe u de website gebruikt, bijvoorbeeld welke pagina's u het meest bezoekt of als u een foutmelding krijgt. De informatie die door deze cookies wordt verzameld, is geaggregeerd en daarom anoniem. We gebruiken deze informatie om de werking van de website te verbeteren.
Functionele cookies
Met deze cookies kan de website de keuzes die u maakt onthouden en geoptimaliseerde functies aanbieden. De informatie die deze cookies verzamelen, is geanonimiseerd en houdt uw browseractiviteit op andere websites niet bij.
Advertentiecookies
Met deze cookies kan de website de keuzes die u maakt onthouden en geoptimaliseerde functies aanbieden. De informatie die deze cookies verzamelen, is geanonimiseerd en houdt uw browseractiviteit op andere websites niet bij.
De hoge huizenprijzen in Amsterdam zorgen voor een trek naar omliggende gebieden met een goede infrastructuur, waar andere kwaliteiten zijn te vinden dan in de stad. Op 10km afstand van de duurste gemeente van Nederland, Blaricum, ligt Almere Oosterwold, waar kavels werden aangeboden voor 40 euro per m2. MVRDV bedacht een strategie voor de plek, waar kavelranden ‘doorwaadbaar’ zijn zodat je er vrij rond kan dwalen. Een tendens die we vaker tegenkomen en die ook geldt voor de jonge bewoners (eind 20) van Halcyon House is dat de toekomst dus helemaal niet in de stad ligt. HOP heeft een woonhuis ontworpen waar de compacte vorm niet alleen zorgt voor veel vrije ruimte op de kavel, maar ook voor een ruimtelijk interieur, waar twee riante vides voor licht en lucht zorgen. De woonruimtes zijn gesitueerd op de begane grond voor een optimaal binnen / buiten leven, en zijn zo georiënteerd dat ze perfect aansluiten bij de daginvulling van de bewoners en de verschillende seizoenen. Het huis gaat op in zijn polderomgeving vanwege de vorm met gekantelde gevels op de eerste verdieping en een subtiele gevelmaterialisatie in ingetogen kleuren afgestemd op de omliggende rietkragen. De houten gevelbekleding op de 1e verdieping vergrijst over tijd en trekt steeds meer richting het grijze stucwerk van de begane grond.
Impact
HOP (Habitats of People) onderzoekt in elk project hoe duurzaamheid kan worden ingezet om de leefomgeving aantrekkelijker en gezonder te maken. Dat kan zo eenvoudig zijn als bepaalde materiaalkeuzes (denk aan leemstuc, dat de vochthuishouding in een woning op peil houdt), of het inzetten van groene daken, waarvan bewezen is dat het een positieve invloed op mensen heeft, maar ook over het benutten van de kwaliteiten van de omgeving. Bij Halcyon House waren de kwaliteiten van het landschap een ideale basis voor het binnen/buiten leven. Het huis nodigt uit voor dit leven door de woonkeuken te schakelen aan een veranda die de hele dag zon heeft en uitkijkt over grootste deel van de (moes)tuin en de bijenkasten. Een warmtepomp, zonnepanelen, een warmteterugwisselsysteem en extra dikke, goed geïsoleerde wanden zorgen voor een minimaal energiegebruik. Daarnaast is de helofytenfilter, die geïntegreerd is in het ontwerp van de tuin, de reden dat de woning op zichzelf kan functioneren. Voor het grootste gedeelte van het huis is er gebruik gemaakt van (prefab) houtbouw, houten kozijnen en een gevelbekleding van hout en stuc om zo de klimaatimpact minimaal te houden. Ondanks het beperkte budget is er zo toch een duurzame, zelfvoorzienende en gezonde woning gerealiseerd.
Creatief Ondernemerschap
Creatief ondernemen kenmerkt zich wat ons betreft door veelzijdigheid en door de mogelijkheid tot het bewandelen van
verschillende paden – om al dan niet uit te vinden of een bepaalde richting levensvatbaar is. Wij zijn HOP bewust gestart met
zijn drieën, met het idee dat creativiteit het beste tot uiting komt binnen een divers team. Samen vormen we een drie-eenheid
die zich kenmerkt door een breed spectrum aan interesses buiten de traditionele kaders van de architectuur.
Ook binnen de architectuur hebben wij ons bewust breder ontwikkeld door ervaring op te doen binnen de wereld van de
interieurarchitectuur – twee werelden die wij binnen onze projecten proberen samen te laten komen omdat we ervan overtuigd
zijn dat een kruisbestuiving van deze vakgebieden tot de beste ontwerpen leidt.
Daar waar Frank Lloyd Wright al de kracht van mond-tot-mond marketing herkende voegen wij hier heel bewust een extra
medium aan toe; die van scherm-tot-scherm. We maken onze eigen filmpjes en foto’s om zo volledige controle te hebben over
hoe de essentie van onze projecten wordt gevangen en gecommuniceerd binnen de moderne vormen van media. Omdat we
met zijn drieën zijn, zijn we in staat dit zelf op te pakken. Een ander belangrijk voordeel van het opereren binnen een drieeenheid
is dat er altijd een klankbord aanwezig is en belangrijke randzaken met drie paar schouders gedragen kunnen worden.
Wij zijn ons bewust van onze kwaliteiten maar voelen ook goed aan wanneer we voor bepaalde werkzaamheden moeten
samenwerken met experts zodat we de focus kunnen houden op het creatieve (ontwerp)proces.