The Next Step Program

Kleuterplein Ridderhof

Deelnemers / Deelnemers Editie IV
CSV Ridderhof Vreeland
Vreeland
Egbert de Warle Architect
01/01/2021

Project

Het plan omvat een aantal (beplantings)ringen gebaseerd op de vorm van de bestaande houten keerwand die de harde begrenzing van het plein was. Het centrale element in het ontwerp is een ‘apenrots’ die het hoogteverschil naar de gemeentegrond rondom overbrugt. De aldaar met subsidie aangelegde en zelf onderhouden ‘buurttuin’ fungeert als uitbreiding van de speelruimte van de kleuters. Zij zijn daardoor niet meer afgesloten van de buitenwereld, maar kunnen communiceren met de oudere kinderen terwijl tegelijkertijd het toezicht blijft gewaarborgd.
Het beplantingsconcept omvat drie bomen een ring van heesters en grassen met bloeiers, doorlopend tot de gevel. De beplanting zorgt voor schaduw en verkoeling, mede om de warme zomerse dagen in de schoollokalen te veraangenamen. In de loop van het groeiseizoen komt de beplanting tot boven ooghoogte van de kleuters waardoor zij zich op plekken in de jungle wanen.

Impact

Het inschakelen van vrijwilligers bij aanleg en onderhoud, niet in de laatste plaats de kinderen van de school, maakt dit een project van iedereen. Daarbij is telkens de boodschap: wat hier is aangelegd is – naast een leuk nieuw plein – een vorm van klimaatactie. Drie nieuwe bomen, ongeveer 100 struiken en ongeveer 250 planten nemen CO2 op uit de atmosfeer om klimaatverandering tegen te gaan.
Voorheen maakte de zomers hitte het buiten spelen soms onmogelijk. Met het simpele uitgangspunt ‘vergroenen is verkoelen’ is het kleuterplein nu ook in de zomer een prettige plek om te zijn. Bijkomend effect is dat het weer zin heeft om de ramen in de klas open te zetten: groen voor en op de gevel maken dat er niet nog hetere lucht van buiten naar binnen stroomt.
Het sociaal aspect van het plein, met paadjes en hoogteverschillen, maar zonder speeltoestellen: nauwelijks conflict tussen kinderen, want ieder vindt een eigen plek.

Creatief Ondernemerschap

Creatief ondernemerschap voor mij is om met architect-eigen verbeeldingskracht en organisatievermogen projecten te initiëren. Zomaar wat op het eerste gezicht ongerelateerde zaken die hier speelden: koelingsbehoefte in de zomer; afgekeurde speeltoestellen; gemeentelijke subsidies voor vergroten biodiversiteit; een sociaal-pedagogisch concept dat kinderen veel meer eigen verantwoordelijkheid toestaat dan het leven achter een hoog hek. De door het bureau geïnitieerde herinrichting van het kleuterplein integreert al deze zaken in één ontwerpoplossing.
Creatief ondernemerschap is je nek uitsteken en anderen overtuigen dat ook te doen. Voorbeeld: de beplanting in dit plan is geselecteerd op duurzaamheid: kan tegen een stootje, kan goed tegen droogte en is daarnaast niet giftig. Tegelijkertijd is de kans groot dat er iets beschadigd raakt. Dat besef hebben alle betrokkenen. De kinderen wordt geleerd hoe ze om moeten gaan met de planten, ze helpen met water geven en verzorgen waar dat kan. Nieuwe planten of kleine aanpassingen tijdens het onderhoud zijn onderdeel van het project.
Creatief ondernemerschap zoals hierboven beschreven levert uiteindelijk, naast deze eenmalige opdracht, nieuwe netwerken op die weer leiden tot nieuw werk binnen dezelfde thematiek. Zo probeer ik mezelf steeds op nieuwe vlakken te ontwikkelen.