Sorry, your browser does not support inline SVG.

Figurentheater DE MAAN

Deelnemers / Deelnemers Editie II
Stad Mechelen
Mechelen (België)
import.export architecture
12/15/2015

Voor het Mechelse figurentheater De Maan ontwierp import.export architecture (IEA) een nieuw theatercomplex in het hart van de Stad; tegen en omringd door monumenten, naast een academie, aan een plein, bovenop een garagedak en in de schaduw van de toren van de Sint-Romboutskathedraal. Aanvankelijk had IEA in deze opdracht enkel een bemiddelingsrol tussen 5 verschillende partijen in een vastgelopen ontwerpproces, maar na het formuleren van een nieuw architecturaal en belevingsconcept werd de volledige opdracht door het Mechelse Schepencollege aan IEA toevertrouwd.

In plaats van een klassieke top-down benadering, waarbij het ontwerpproces verloopt als een zoom-in van de grote stedelijke schaal tot de kleinste schaal van interieur en meubel, formuleerde IEA in dit ontwerp een proces van synchrone benadering van meerdere schalen en disciplines.
De resultaten van deze meervoudige benadering waarbij zowel stedenbouw, architectuur, monumentenzorg, stabiliteit, technieken, interieur en landschap samen onderzocht en ontworpen werden werd vastgelegd in volgende concepten en richtlijnen

  • creëren van een duidelijke stedelijke circulatie en ruimtelijke oriëntatie (toegang via plein)
  • creëren van een elegante relatie tussen monument en nieuwbouw
  • creëren van een aantal duidelijke gebruikers- en belevingsvolumes
  • creëren van ruimtelijke efficiëntie en energetische optimalisatie

Het programma is ondergebracht in diverse volumes die nauwkeurig rond het monument zijn geplaatst, zodat het monument volledig rondom ervaren kan worden. In de ruimte tussen het monument en de theaterzalen bevindt zich de foyer. Vanuit de foyer kan menvia een aantal zorgvuldig gekozen doorzichten de monumenten in de directe omgeving zien. Een glazen dak zorgt voor daglichttoetreding en vestigt de aandacht op de imposante toren van de St.-Romboutskathedraal, alvorens men de donkere theaterzaal betreedt.

Door de scheiding van de circulatie voor publiek en artiesten ontstaat op diverse plaatsen de mogelijkheid voor informeel theaterspel; een directe wens van de opdrachtgever. Zo is het hoogteverschil tussen de twee theaterzalen opgevangen door een mini-amphitheater, kan de evacuatie passerelle als buitenpodium dienen en kan de loopbrug voor artiesten gebruikt worden om een schimmenspel te creëren.

Doordat het programma deels op het dak van een oude parkeergarage gebouwd moest worden, diende een deel van de volumes met een lichtgewicht constructie uitgevoerd te worden. Om ervoor te zorgen dat het geluidsvolume van het klokkenspel van de nabijgelegen kathedraaltoren voldoende gedempt wordt om theatervoorstellingen niet te verstoren, zijn de gevel en het dak van de theaterzaal volgens een trommelprincipe met licht vibrerende elementen uitgevoerd.

Close search